BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

Car-goNE-City

Pályázati azonosító: 2024-1.2.1-HE_PARTNERSÉG-2024-00010

Projekt címe magyarul: Megosztott kerékpárok és helyi részvétel alkalmazása 15 perces városok kialakítása érdekében

Projekt címe angolul: Car-goNE-City – Cargo Bikes and Neighborhood Engagement in the 15-Minute City: Resident-Based Participatory Approaches to Implementing Effective Shared Bike Mobility for Increasing Accessibility and Reducing Car Us summary

Támogató: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap

Kedvezményezett: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME)

Konzorciumi partnerek: Chalmers University of Technology, Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research, Oslo Metropolitan University, Trollhättans Stad, Kraftstaden, Metvibee, Takomat

Projekt kezdete: 2024.01.01.

Projekt vége: 2026.12.31.

Támogatás összege: 57.825.000 Ft

Támogatás mértéke: 100%

 

A Car-goNE-City egy alkalmazott kutatási projekt, amely azt vizsgálja, hogy megosztott kerékpáros közlekedés segítségével hogyan lehet növelni az alapvető városi funkciók elérhetőségét a 15 perces városokban, és ezzel együtt csökkenteni a szállítási költségeket és az egyéni autóhasználatot. A projekt egy sor részvételen alapuló megközelítést alkalmaz, amelyek közvetlenül bevonják a lakosokat a megosztott kerékpáros közlekedés tervezésébe, fejlesztésébe, megvalósításába és értékelésébe. A projekt céljai között szerepel a 15 perces városok időalapú elérhetőségének tanulmányozása olyan innovatív módszerek kidolgozásával, amelyek magukban foglalják a megosztott mobilitást. A megoldások célja, hogy feltárják a megosztott kerékpáros közlekedésben rejlő lehetőségeket az autóhasználat csökkentésére és a multimodális közlekedési rendszereken belüli kölcsönhatások kihasználására. A lakosok bevonása a megosztott közlekedés részvételen alapuló tervezésébe digitális módszerek, játékok, kísérleti projektek és pilotok segítségével valósul meg. A projekt olyan hatékony megközelítések kipróbálását tervezi, ami elősegíti a megosztott közlekedési lehetőségek megvalósításának felgyorsítására. A konzorciumi partnerek egyetemek, kutatóintézetek, önkormányzatok, a közszféra szervezetei, valamint részvételi platformokat fejlesztő vállalkozások. A projektben résztvevő városok Göteborg, Mölndal, Trollhӓttan (Svédország), Olso (Norvégia), Karlsruhe és Konstanz (Németország), valamint Budapest (Magyarország).

Európa szerte csökkenteni kell a közlekedésből származó kibocsátást az éghajlati célok elérése, valamint a mobilitáshoz való hozzáférés javítása érdekében. Az aktív és megosztott mobilitás (pl. gyaloglás, kerékpározás, mikromobilitás) a hatékony, megfizethető és méltányos közlekedési rendszerek megvalósítását segítik elő. Ezt felismerve a 15 perces város olyan várostervezési stratégia, amely a városi funkciókhoz való időalapú közelségre fókuszál, és az aktív közlekedésre támaszkodik, így segítve az autóhasználat csökkentését. A koncepció lényege, hogy a felhasználók egy 15 perces séta vagy kerékpározás alatt képesek legyenek kielégíteni napi szükségleteiket, és hozzáférjenek az alapvető városi szolgáltatásokhoz. Mivel a legtöbb városi területet nem lehet radikálisan újjáépíteni az éghajlatváltozás mérsékléséhez szükséges időkeretek belül, ezért új mobilitási megközelítéseket kell vizsgálni a 15 perces város céljainak eléréséhez. Az aktív és megosztott közlekedési módok használata potenciális megoldást kínál a hozzáférés és a méltányosság jelentős növelésére.

A 15 perces városokkal kapcsolatos kutatások inkább a városi területek formájának és funkciójának, valamint elérhetőségük értékelésére helyezték a hangsúlyt, nem pedig a potenciális megvalósításra, különös tekintettel az elérhetőséget növelő mobilitási megoldásokra. A Car-goNE-City projekt a fenntartható urbanisztika és közlekedéstervezés legmodernebb kutatásaira épít, hogy csökkentse a résztvevők hiányosságait, lehetővé téve az alacsony szén-dioxid-kibocsátású mobilitásra történő átállását. Éppen ezért a projekt során azt vizsgáljuk, hogy megosztott kerékpáros közlekedés segítségével hogyan lehet növelni az alapvető városi funkciók elérhetőségét és ezzel együtt csökkenteni a szállítási költségeket és az egyéni autóhasználatot. A projekt egy sor részvételen alapuló megközelítést alkalmaz, amelyek közvetlenül bevonják a lakosokat a megosztott kerékpáros közlekedés tervezésébe, fejlesztésébe, megvalósításába és értékelésébe. A megoldások célja, hogy feltárják a megosztott kerékpáros közlekedésben rejlő lehetőségeket az autóhasználat csökkentésére és a multimodális közlekedési rendszereken belüli kölcsönhatások kihasználására. A lakosok bevonása a megosztott közlekedés részvételen alapuló tervezésébe digitális módszerek, játékok, kísérleti projektek és pilotok segítségével valósul meg. A projekt olyan hatékony megközelítések kipróbálását tervezi, ami elősegíti a megosztott közlekedési lehetőségek megvalósításának felgyorsítására.

 

Car-goNE-City nemzetközi weboldal: https://research.chalmers.se/en/project/11371